Home > rubrik > besokeling > 5 Tips & Trik Agar Curhat Tidak Menjadi Ghibah
arief-just4fun.blogspot.co.id

5 Tips & Trik Agar Curhat Tidak Menjadi Ghibah

…Adakah seorang di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang.

(QS. Al Hujurat: 12)

Kita semua tahu bahwa membicarakan orang lain merupakan salah satu perbuatan yang dilarang dalam agama. Namun di sisi lain, sebagai manusia, apalagi sebagai seorang perempuan, tidak dapat dipungkiri kita memiliki kebutuhan untuk mencurahkan kekesalan, kesedihan, atau kekecewaan kepada orang lain. Meskipun tidak selalu mendapatkan solusi, namun setidaknya kita merasa sedikit terobati. Nah jadi bagaimana caranya agar curhat tidak menjadi ghibah?

 

  1. Luruskan Maksud dan Tujuan
Bapake Tama
http://bapaketama.blogspot.co.id

Yups, apakah maksud dan tujuannya untuk kesenangan saja? Karena tidak ada lagi topik pembicaraan yang seru, akhirnya kita menceritakan kesalahan orang lain, entah itu kesalahan teman, mantan, atau mungkin calon mantan (yang sekarang masih menjadi pasangan). Coba mulai dari sekarang mah kita luruskan maksud dan tujuannya, bahwa kita itu ingin mendapatkan solusi dalam memecahkan masalah yang sedang dihadapi. Jadi fokus ke solusinya, bukan ke kesalahannya.

 

  1. Tidak Perlu Bercerita Terlalu Detail
arief-just4fun.blogspot.co.id
arief-just4fun.blogspot.co.id

Kalau cerita itu cukup sebutkan poin-poin pentingnya saja, seperti “Aku itu orangnya kalau marah suka ngumpet di kamar seharian, apakah itu salah?” Kita gak perlu bercerita terlalu detail seperti, “Aku teh sebel ih sama si tuuuuut (sebut saja namanya Mawar), dia itu kenapa sih gak ngerti-ngerti sama sikap aku. Kita kan udah lama kenal, tapi kenapa dia gak pernah tahu maunya aku seperti apa. Tahu gak, kemarin itu kan aku kehabisan tiket nonton film tuuuuut (jangan sebut merk film), terus aku ngumpet seharian di kamar, tapi dia malah ngambek, katanya aku pundungan, padahal aku emang orangnya suka kaya gitu kalo lagi sebel”. Ingat, fokus ke solusi aja, bukan ke kesalahan orangnya.

 

  1. Tidak Perlu Menyebutkan Identitas
www.hipwee.com
www.hipwee.com

Akan lebih baik jika kita tidak menyebutkan identitas orang yang sedang kita ceritakan. Bila perlu, namanya kasih nama samaran, karena kalau kita sebutkan nama orangnya, maka orang lain akan tahu aib dari orang itu. Misal, “Tahu gak, kemarin si Jessica minjem duit 2 rebu, terus belum bayar, mau nagih malu, masa duit 2 rebu aja ditagih-tagih, tapi da 2 rebu ge hutang, bener teu?” Nah loh, jadi aja orang lain tahu aib Jessica yang punya hutang dan belum dibayar. Coba kalau kalimatnya diganti jadi gini, “Aku teh punya temen yang minjem duit 2 rebu dan belum dibayar, cara nagihnya gimana ya? Malu euyyy”. Insya Allah terhindar dari ghibah kalau caranya begini.

 

  1. Jangan Curhat ke Banyak Orang
http://www.indoforum.top
http://www.indoforum.top

Apa manfaatnya jika kita curhat ke banyak orang? Bukankah hal tersebut hanya akan menjadikan kita sebagai distributor pengedar narkoba aib orang? Jangan sampe ke temen kostan curhat, ke temen kelas curhat, ke temen satu himpunan curhat, bahkan ada tukang sayur lewat pun curhat. Untuk apa? Kalau tidak punya topik pembicaraan yang lebih menarik, lebih baik diam, karena diam itu emas bro.

 

  1. Curhat mah ka Allah
bijikecil.wordpress.com
bijikecil.wordpress.com

Kadang orang yang curhat itu tidak selalu membutuhkan solusi, tapi hanya ingin mengeluarkan unek-unek kekesalan, kemarahan, dan kekecewaan, terus nangis, udah. Dengan begitu, ia akan merasa plong dan sedikit terobati. Toh orang yang curhat, kalau dikasih solusi, ia lebih banyak menyangkal dan membantah daripada menerima dan mengaplikasikan masukan dari kita. Bener gak, atau cuma perasaanku saja? Kalau begitu, alangkah lebih baik jika kita meluapkan unek-unek itu hanya kepada Allah, daripada kepada orang-orang yang tidak bertanggung jawab yang kerahasiaan aib orang lain tidak terjaga.

 

(Buanariksa)

Facebook Comments

About Riksa Buanadewi

Check Also

Lion Air Batal Terbang dari Bandara Internasional Kertajati Agustus 2018

besoksenin.co – 21 Juli kemarin, besoksenin.co memposting rencana maskapai Lion Air yang berniat membuka rute …

53 comments

  1. 7isg4B Looking forward to reading more. Great post.Really looking forward to read more. Want more.

  2. This site was how do I say it? Relevant!! Finally I have found something which helped me. Thanks a lot!

  3. This awesome blog is no doubt educating additionally factual. I have found a lot of useful stuff out of this amazing blog. I ad love to return over and over again. Thanks a bunch!

  4. Im thankful for the article.Really thank you! Cool.

  5. Very nice info and right to the point. I am not sure if this is really the best place to ask but do you people have any thoughts on where to hire some professional writers? Thanks

  6. later on and see if the problem still exists.

  7. It as hard to come by knowledgeable people in this particular subject, however, you seem like you know what you are talking about! Thanks

  8. Thanks for writing such a good article, I stumbled onto your site and read a few posts. I like your style of writing

  9. Say, you got a nice blog post.Much thanks again. Will read on

  10. wonderful write-up It as possible you have stated a number of excellent elements, thanks for the post.

  11. Merely a smiling visitant here to share the love (:, btw outstanding layout. Make the most of your regrets. To regret deeply is to live afresh. by Henry David Thoreau.

  12. Normally I don at read post on blogs, however I would like to say that this write-up very forced me to check out and do it! Your writing taste has been amazed me. Thank you, very nice post.

  13. there right now. (from what I ave read) Is that what you are using on your blog?

  14. Your style is very unique compared to other folks I have read stuff from. Many thanks for posting when you ave got the opportunity, Guess I will just book mark this web site.

  15. แบคโฮมือสอง

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this article plus the rest of the site is also very good.

  16. seo specialist vancouver

    You have made some good points there. I looked on the net for additional information about the issue and found most individuals will go along with your views on this website.

  17. local seo vancouver

    Only a few blogger would discuss this topic the way you do.,:

  18. seo vancouver

    Merely wanna state that this is very helpful , Thanks for taking your time to write this. We do not attract what we want, But what we are. by James Allen.

  19. seo vancouver bc

    There as certainly a great deal to learn about this topic. I love all of the points you made.

  20. vancouver seo

    Only a few blogger would discuss this topic the way you do.,:

  21. vancouver seo companies

    I understand this is off subject nevertheless I just wanted to

  22. seo marketing vancouver

    Thanks again for the blog article.Really looking forward to read more. Great.

  23. seo in vancouver

    This blog is no doubt interesting and besides informative. I have chosen many helpful advices out of this blog. I ad love to go back every once in a while. Cheers!

  24. vancouver seo companies

    very couple of internet sites that occur to become detailed below, from our point of view are undoubtedly properly worth checking out

  25. vancouver seo services

    Usually I do not read post on blogs, but I wish to say that this write-up very pressured me to try and do it! Your writing taste has been amazed me. Thanks, very nice post.

  26. local seo vancouver

    Its hard to find good help I am constantnly proclaiming that its hard to find quality help, but here is

  27. search engine optimization consultant vancouver

    Sick! Just received a brand-new Pearl and I can now read your blog on my phone as browser, it didn at operate on my old one.

  28. bc seo specialist

    pretty beneficial stuff, overall I believe this is well worth a bookmark, thanks

  29. vancouver seo experts

    I truly appreciate this post. I have been looking everywhere for this! Thank goodness I found it on Bing. You ave made my day! Thx again

  30. vancouver on page optimization

    Im obliged for the blog post.Really looking forward to read more. Really Cool.

  31. search engine optimization consultant vancouver

    pretty useful stuff, overall I imagine this is well worth a bookmark, thanks

  32. aso specialists vancouver

    You made some good points there. I did a search on the topic and found most people will go along with with your site.

  33. vancouver seo specialist

    Your house is valueble for me. Thanks!aаАа’б‚Т€ТšаЂаŒаАТ’аЂа†

  34. local seo vancouver

    regular basis. It includes good material.

  35. seo north vancouver

    I really liked your blog post.Much thanks again. Fantastic.

  36. sex shop new york

    very few internet sites that take place to become in depth beneath, from our point of view are undoubtedly properly really worth checking out

  37. boy school uniform

    You made some respectable factors there. I regarded on the web for the difficulty and located most people will go together with together with your website.

  38. baby clothing store

    I’а†ve learn several just right stuff here. Certainly value bookmarking for revisiting. I wonder how much attempt you place to create this type of great informative site.

  39. Psicologo de Madrid online

    If you are interested to learn Web optimization techniques then you have to read this article, I am sure you will obtain much more from this article on the topic of Web optimization.

  40. seo vancouver

    Thanks-a-mundo for the blog.Really looking forward to read more. Much obliged.

  41. seo vancouver

    I really liked your blog article. Really Great.

  42. seo vancouver

    The issue is something that not enough men and women

  43. seo vancouver

    Very good post. I absolutely love this site. Stick with it!

  44. seo vancouver

    Im thankful for the article post.Really thank you! Fantastic.

  45. seo vancouver

    Regards for helping out, superb information. The surest way to be deceived is to think oneself cleverer than the others. by La Rochefoucauld.

  46. seo vancouver

    Wow! This could be one particular of the most beneficial blogs We have ever arrive across on this subject. Basically Wonderful. I am also a specialist in this topic so I can understand your hard work.

  47. seo vancouver

    Thanks for sharing, this is a fantastic article.Really thank you! Cool.

  48. seo vancouver

    Thanks again for the blog post.Much thanks again. Really Great.

  49. seo vancouver

    Very nice post and right to the point. I am not sure if this is truly the best place to ask but do you folks have any thoughts on where to get some professional writers? Thx

  50. Affiliate programs in nigeria

    It as going to be end of mine day, except before ending I am reading this impressive piece of

  51. Frederique Constant womens watch

    Touche. Sound arguments. Keep up the good work.

  52. Thanks-a-mundo for the article post.Much thanks again. Much obliged.

Tinggalkan Balasan